Regels thuiswerkers Belastingdienst

belastingdienst en regels corona

3 nieuwe regels van de Belastingdienst voor werkgevers en thuiswerkers

Vanwege de corona maatregelen zien de werkdagen er voor veel werkgevers en hun personeel anders uit. Zeker wanneer medewerkers door de corona crisis geheel of deels thuiswerken. We hebben de regelss rondom reiskostenvergoedingen en de voorzieningen voor thuiswerken op een rijtje gezet. We geven uitleg over de aangepaste regels van de Belastingdienst.

1. Verruiming vrije ruimte besteedbaar loon

De vrije ruimte is voor het jaar 2020 eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% van het fiscale loon tot en met salarissen van € 400.000. Werkgevers mogen dit percentage van hun fiscale loon onder meer besteden aan onbelaste vergoedingen. Zij kunnen dit geld gebruiken om hun personeel een bloemetje of cadeaubon te sturen en hiermee tegelijkertijd sectoren steunen die zijn getroffen door corona.

toeslagen belastingdienst

2. Vaste reiskostenvergoeding en vaste kostenvergoeding.

Krijgen werknemers een vaste reiskostenvergoeding, maar werken zij vanwege corona nu grotendeels of volledig thuis? Dan is het niet nodig de vaste reiskostenvergoeding aan te passen of te stoppen. Zolang de corona maatregelen gelden en als de werknemer vóór 13 maart 2020 een onvoorwaardelijk recht kreeg op de reiskostenvergoeding, mogen werkgevers blijven uitgaan van het reispatroon waarop de vergoeding oorspronkelijk is gebaseerd. Dat mag ook bij de vaste reiskostenvergoeding met nacalculatie. Onder dezelfde voorwaarden mogen ook andere afspraken over vaste vergoedingen blijven doorlopen. Bijvoorbeeld de maandelijkse vergoeding voor kosten onderweg van vertegenwoordigers.

thuiswerk voorzieningen

3. Thuiswerkvoorzieningen

Een deel van de werkgevers heeft hulpmiddelen zoals een laptop of mobiele apparatuur gekocht zodat werknemers kunnen thuiswerken.

  • Wanneer het gaat om hulpmiddelen die volgens de werkgever noodzakelijk zijn om goed te kunnen werken (noodzakelijkheidscriterium*), hoeven de kosten hiervan niet meegeteld te worden bij het belastbaar loon van de werknemers.
  • Dit hoeft ook niet bij hulpmiddelen die de werknemer voor ten minste 90% zakelijk gebruikt zowel op zijn werk-plek als daarbuiten (bijvoorbeeld thuis).
  • Werkgevers mogen voor het thuiswerken bepaalde ARBO-zaken belastingvrij vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen. Bijvoorbeeld een bureau of bureaustoel.

*Noodzakelijkheidscriterium 

Een vergoeding of verstrekking is geen belastbaar loon als deze noodzakelijk is voor het werk. Dit noodzakelijkheidscriterium geldt voorlopig alleen voor gereedschappen, computers (tablets), mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur. Het noodzakelijkheidscriterium geldt voor gereedschappen et cetera die naar het redelijke oordeel van de werkgever noodzakelijk zijn voor de behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking. De inspecteur kan dus niet onafhankelijk van de werkgever toetsen of aan het noodzakelijkheidscriterium wordt voldaan.

Je werkplek verbeteren via Home Office Shop

Heb jij last van Fysieke klachten bij het thuiswerken? Wellicht kan Home Office Shop je helpen je werkplek beter in te richten.

Naast de laptop standaard, kan je bij ons bijvoorbeeld ook een ergonomische thuiswerkstoel of bureaulamp krijgen voor voldoende licht op je notitieboek ten opzichte van je beeldscherm. Kortom, bij Home Office Shop bieden wij alleen artikelen die het thuiswerken aangenamer én comfortabeler maken. Alle artikelen zijn door onszelf getest en we breiden ons assortiment continu uit. We streven naar een top drie van handige hulpmiddelen bij thuiswerken waarbij kwaliteit, comfort, functionaliteit en een redelijke prijs de leidraad zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen