3 Tips voor hybride samenwerken in grote organisaties

thuiswerken is de norm

3 Tips voor hybride samenwerken in grote organisaties

hybride samenwerken is de norm

Steeds meer organisaties maken de overstap van volledig op kantoor werken of thuiswerken, naar een hybride vorm. Medewerkers werken dan deels thuis en deels op kantoor. Dit heeft veel voordelen, maar levert ook uitdagingen op, zeker binnen grotere organisaties. Hoe kun je hybride samenwerken stroomlijnen?

Een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor kan je organisatie veel opleveren. Zo profiteer je van de voordelen van thuiswerken, zoals een betere combinatie met zorgtaken en het ontbreken van reistijd. Tegelijkertijd hebben je medewerkers de kans om live te overleggen en sociale interactie aan te gaan met collega’s.

Tips om hybride samenwerken in grote organisaties beter te stroomlijnen:

  1. Stel een hybride werken beleid op
  2. Kies de juiste samenwerkingstools
  3. Zorg ervoor dat de thuiswerkplek goed functioneert

 

  1. Stel een hybride werken beleid op

Als je meer dan honderd medewerkers hebt, kom je niet meer weg met mondelinge afspraken. Het is dan zaak om een helder beleid op te stellen voor de hele organisatie. Zo weet elk team wat de uitgangspunten zijn bij hybride samenwerken.

Het maakt ook veel uit welke soort bedrijfsvoering je bedrijf heeft, in hoeverre je medewerkers veel kunnen thuiswerken of niet. Er is dus geen silver bullet. Wel zijn er een aantal standaard onderwerpen die in ieder goed hybride werken beleid terugkomen.” Beschrijf in zo’n beleid in elk geval de volgende zaken:

  • Hoeveel dagen op kantoor het uitgangspunt is
  • Hoe de security geregeld wordt (datacentric is vaak de beste optie)
  • Of je als organisatie vaste werktijden/bereikbaarheid wilt hanteren
  • Of medewerkers hun eigen device mogen gebruiken
  • Wat er gedaan moet worden bij verlies of diefstal van een device
  • Via welke samenwerkingstool medewerkers gaan werken
  • Hoe er gewerkt mag worden op openbare locaties
  • Zo zorg je ervoor dat het hybride werken beleid wordt nageleefd

Het schrijven van een beleid is belangrijk, maar het naleven is nog veel belangrijker. Medewerkers staan niet altijd te springen om mee te gaan met een nieuw beleid. Verandering roept vaak weerstand op, ook als het over hybride samenwerken gaat. Je mensen moeten namelijk hun routine gaan aanpassen.

Om ervoor te zorgen dat het beleid beter geaccepteerd wordt, is het slim om bij het opstellen een groep medewerkers uit verschillende functies en lagen van het bedrijf te verzamelen. Zij krijgen vervolgens namens collega’s inspraak in de keuzes voor het beleid. Zo creëer je meer draagvlak.

  1. Kies de juiste samenwerkingstools

Als medewerkers zowel thuis als op kantoor aan de slag gaan, is het zaak om te faciliteren dat ze hybride samenwerken. Daar zijn veel verschillende soorten tools voor, denk bijvoorbeeld aan Microsoft Teams of Google Workspace.

“De grote kracht van Microsoft Teams is dat het een hub voor teamwerk is. Je hebt alles bij elkaar in één oplossing. Dit betekent dat je geen oplossingen meer hoeft te kopen voor cloudopslag, beveiliging en videoconferencing.”

Welke samenwerktool voor jouw organisatie handig is, hangt volledig af van de doelen van je organisatie en de wensen van je medewerkers. Breng dit dus eerst grondig in kaart. Het is niet wenselijk om na een tijdje over te stappen op een andere tool, dat zorgt voor verwarring.

Sommige bedrijven kiezen ervoor om teams zelf verantwoordelijk te maken voor de keuze voor samenwerkingstools. Dat levert een aanzienlijk risico op, aangezien medewerkers vooral kijken naar gebruiksvriendelijkheid, niet naar beveiliging.

Tip: lees hier alles over de thuiswerkregelingen voor bedrijven van de belastingdienst

  1. Zorg ervoor dat de thuiswerkplek goed functioneert

Bij hybride werken is het de bedoeling dat medewerkers even goed thuis kunnen werken als op kantoor. Hiervoor is in elk geval een goede inrichting van de thuiswerkplekken nodig. Dit kun je als IT-afdeling het beste centraal regelen. Maak een overzicht van zaken die medewerkers nodig hebben om productief thuis te werken, zoals:

  • Laptop houder
  • Extra monitor
  • Muis
  • Koptelefoon
  • Los toetsenbord
  • Stevig, verstelbaar bureau
  • Verstelbare bureaustoel

Uiteraard heeft je medewerker geen nieuwe stoel of bureau nodig als er al een goed werkend exemplaar staat. Werkt iemand liever met zijn of haar eigen laptop of pc? Wees daar dan heel voorzichtig mee. Je hebt vaak te weinig grip op de beveiliging van privédevices.

Tip: Bekijk hier de onmisbare artikelen voor de thuiswerkplek in de thuiswerkwinkel van HomeOfficeShop.

44,9549,99
-11%
Best sale
Op voorraad
515,00545,00

Thuiswerkwinkel voor bedrijven

HomeOfficeShop heeft al meer dan 1700 werkplekken ingericht

I am promo text. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Chat openen
1
Contact over het thuiswerkwinkel